Emlakçılıkta Alıcı – Kiracı Temsilciliği (Emlak Avcılığı) Sistemi
Emlakçılıkta Alıcı – Kiracı Temsilciliği (Emlak Avcılığı) Sistemi
Her geçen gün emlakçılık sektörü bir taraftan bir sürü yeniliğe kucak açarken, diğer taraftan da yozlaşıyor. Biz yine olumlu yönden bakalım ve “umut” duygusunun gereği gelecekten güzellikler bekleyelim…
Ulvi Özcan
Emlakçılıkta Alıcı – Kiracı, Temsilciliği bir başka deyişle “Emlak Avcılığı” gün geçtikçe yaygınlaşıyor. Geçen hafta tabeladan ofisimizi arayan bir beyefendi ülkemizin kurumsal/saygın bir eğitim kurumunun adını vererek kiralık binamızı gezmek istediklerini beyan ettiler. Konunun ilgilisi müşteri temsilcisi arkadaşımız hemen yeri gezdirdi. Servisten geldikten sonra ; “ Gelen beyefendi de emlak danışmanıymış. Şirketin tüm işlerini kendilerinin takip ettiğini ve bizim hizmet bedelimizi kesintisiz ödeyeceklerini, kendi hizmet bedelleri için de kurum ile cari bir anlaşmaları olduğunu …” özetle ifade etti. Aynı şekilde bizim de tüm emlak operasyonlarını yönettiğimiz şirketler/aileler var … Bu örneklerin artması sektörümüz açısından çok önemli.
Peki nedir emlak avcılığı ve neden gerek duyuluyor ???
Amerika’da Real Estate Huntering denen emlak avcılığı sistemi; Vakti olmayan müşterinin isteklerini-istemediklerini bir emlak danışmanına her yönüyle belirtmesi sonucu emlak arama operasyonu bu danışmanın yönetmesi, gereksiz yer dolaşma, ayıplı emlak kayıtları ile ilgili bilgi sahibi olma, gereksiz zaman kaybı/para kaybını ortadan kaldıran bir “Strateji ve Operasyon Yönetimi”dir. Bir başka tanımıyla emlak avukatlığı veya emlak müşavirliğidir. Bu operasyonu takip eden kişi anlaşma sağlamaya çalışan bir müzakereciden çok, müşterisinin/müvekkilinin menfaatini gözeten bir vekildir.
Bu sistemin hayatımıza girmesinin birkaç temel sebebi olmakla birlikte en temel sebep ; internette farklı-farklı yüzölçümleri ile, farklı-farklı semtlerde, farklı-farklı fiyatlarda gördükleri yüzlerce yerin aslında iki elin parmağını geçmeyecek kadar az olması ve alıcı/kiracı adayının sokak-sokak, emlakçıdan-emlakçıya dolaşıp da yaşadığı hayal kırıklığı, stres bu sistemin gelişmesinin baş sebebidir. Özellikle lüks konutlarda tanınmış bir kişinin alıcı-kiracı adayı olması durumunda da yüklemin (satılık emlak veya kiralık emlak) önemini kaybedip öznenin (emlağa talip olanın) maddi durumu, tanınmışlığı, vb. etkenlerin öne çıktığında fiyatların yüksek söylendiğine zaman-zaman tanık olmaktayız. Bir başka sebep de ağzı güzel laf yapan ve piyasadaki ekonomik istikrarsızlık nedeni ile işsiz kalan bir takım insanların yeterince eğitim almadan ve deneyim sahibi olmadan özgüven göstererek emlak danışmanı olmaları ve sonrasında bu meslektaşlarla iş yapıp mağduriyetler yaşanması sonucu alıcı-kiracı temsilciliği(emlak avcılığı) sisteminin yaygınlaşmasına sebep olmaktadır. Amerika’da bu sebeplerin birebir aynı olduğunu düşünmemekle birlikte, insanların zaman azlığı ve uzmanlaşmanın önemi gibi durumların emlak avcılığı işini öne çıkarmada etken olduğunu düşünüyorum.
Sistem Nasıl Çalışıyor
Satın almak veya kiralamak için bir yer aradığınızda aradığınız bölgede uzman olduğunu düşündüğünüz, dürüstlük ve çalışkanlığına güvendiğiniz bir emlak danışmanına aradığınız emlak ile ilgili istediğiniz ve istemediğiniz özellikleri, bütçe aralığını, ne kadar süre ile yetkili olduğunu belirtip; işin sonunda ne kadar hizmet bedeli ödeneceğini kararlaştırıyorsunuz. Bu araştırma sırasında sizin kimliğinizin gizli kalıp/kalmaması da konuşmanız gereken başka önemli bir konu. Bu süre zarfında emlak danışmanından size düzenli aralıkla rapor vermesini; bu raporda kaç yer bulduğunu, belirtilen kriterlerde bulma şansınızın ne olduğunu, bütçe veya kriterleri değiştirme gereğini mutlaka konuşmalısınız.
Yine anlaşma süreniz içinde sahibinden veya başka bir emlak firmasından size ulaşan emlak arzlarını kibarca red etmeli; uygun bir dil ile emlak danışmanınıza yönlendirmelisiniz. Bu durum sizin açınızdan hem satıcı, hem kendi emlak danışmanınız gözünde güven pekiştirici bir sıcaklığa vesile olacaktır.
Daha nitelikli bir emlak aracılık hizmeti, tüketicinin de daha seçici ve bilinçli olması ile mümkün olabilir. Tüketicinin bilinçli olduğunu hissettirdiği durumlarda “emlakçı” hizmet yelpazesini genişletecek/genişletmek zorunda kalacaktır. Umudumuz bu günlerin çokta uzak olmamasıdır. Yoksa eksik komisyon ödemeye veya hiç ödememeye yönelik her operasyon aslında kalitesizlik olarak size fatura edilecektir. Bir ürün veya hizmette üretici, binlerce ürün veya hizmette tüketici olan hepimiz yaşamın içinde bu temel detayı gözetmemiz gerektiği kaçınılmazdır.
Ulvi Özcan
ulvi.ozcan@bosforce.com.tr
Bosforce Yönetici Ortağı
Yorumlar